Kapcsolódó alrendszer

Okos életkörülmények

Kiotói MI idegenvezető

A kiotói ENA egy mesterséges intelligencia álltal vezérelt városi idegenvezető chatbot. ENA a helyi adatok segítségével megadhatja a helyes utazási információkat Kiotóban és környékén. Naprakész információi vannak a helyi látnivalókról, éttermekről, boltokról, közlekedési menetrendekről. Az adatokat térképesen is meg tudja jeleníteni.

Strøget gyalogosbarát városrész

Az 1960-as évekre a megnövekedett autóforgalom miatt használhatatlanná váltak Koppenhága belső, szűk történelmi utcái. A városvezetés 1962-ben úgy döntött, kísérleti jelleggel lezárja a keleti városrészben a Frederiksberggade és Kongens Nytorv közötti utcák egy részét a gépjárműforgalom elől. A kétéves tesztperiódus annyira jól sikerült – tisztább levegő, csendesebb környék, autómentes, gyalogosbarát közlekedés, elégedett helyi lakosok és látogatók –, hogy a tesztidőszakot követően állandó jelleggel, további utcákat és tereket bevonva korlátozták a belvárosban az autóforgalmat.

Walk and feel Helsinki (digitálisan kijelölt városi turisztikai útvonalak)

2011 nyarán kísérletezett a város azzal, hogy digitálisan kijelölt turistaútvonalakat hozzon létre a városba látogató, elsősorban hajóval érkező turisták számára. A kiválasztott útvonalon az irányjelző táblákra jeladókat helyeztek, melyek segítségével az emberek mobil szolgáltatásokhoz jutottak. További kísérletként NFC-tageket és vonalkódokat helyeztek el az útvonal több pontján, melyek segítségével érdekes helyeket jelöltek meg, és információkat osztottak meg az arra járó turistákkal.

Interaktív hegymászás

Az applikáció segítségével turistatérképek tölthetők a telefonra, többféle útiterv ajánlással. Mérhető a sebesség, idő, magasság, illetve a telefon segítségével rögzíthető az útvonal. A felhasználók rögzíthetnek érdekességeket az egyes útvonalakra.

Személyre szabott múzeumi idegenvezetés (kutatási projekt)

A kutatás célja, hogy feltérképezze a turisták időtöltését és választásait, melyek alapján a múzeumok digitális élményeiket a látogatók igényeihez alakíthatják. A vizsgálat a résztvevők élményeinek minőségi mutatóira fókuszál. A múzeumok napjainkban igyekeznek minél több tartalmat mobiltelefonokra adaptálni, mely a leghatékonyabb eszköz a látogatók elérésére és a velük való kommunikációra. Hiányzik azonban az emberek visszajelzéseinek gyűjtése, értékelése.

Élő történelem Montreal városában

A Montréal en Histoires civil szervezet egy okostelefon alkalmazást tervezett, ami a város gazdag történelmi múltját mutatja be. Kiterjesztett valóság segítségével a felhasználók tucatnyi virtuális sétát tehetnek Montréal történelmi központjában. Valahányszor elsétálnak egy megjelölt érdekesség mellett, értesítés érkezik a telefonjukra vagy tabletjükre. A képernyőt a műemlékre irányítva videókat és hanganyagokat érnek el, melyek bemutatják, hogyan nézett ki az épület vagy a tér évszázadokkal korábban.

Foyles könyvesbolt applikációja

A Foyles könyvhálózat egyik legújabb könyvesboltjában új online keresőfelületet indított. Az üzletbe belépő vásárló telefonjával a könyvesbolt wifi-hálózatára kapcsolódva egy keresőoldalra jut, ahol címek és szerzők szerint kereshet a művek között. Az alkalmazás egy térképen megjelöli a könyv helyét, és elérési útvonalat is mutat. A szolgáltatás újszerűsége az online vásárlás gördülékenységének és a könyvesbolt hangulatának összekötésében rejlik.

Shop Small (helyi üzletek népszerűsítése)

Az American Express és a Hush design ügynökség fejlesztése egy olyan installáció, amelynek segítségével a városlakók felfedezhetik a kis, helyi üzleteket. A „Vásárolj kicsiben” egy nagy digitális érintőképernyőből áll, melynek segítségével az érdeklődők a virtuális kirakatokat nézegethetik, és felfedezhetik, hogy a közeli kis üzletekben milyen termékek kaphatók. A vásárlók összeállíthatnak egy kívánságlistát a megvásárolni kívánt termékekkel, a boltok pontos helyével és nyitvatartási idejével. Ez a helyszínen kinyomtatható vagy SMS-ben elküldhető a saját mobiltelefonra.

Regent Street App (bevásárló utca alkalmazás)

A londoni Regent Street bevásárlóutca volt Európában az első, amely saját mobiltelefonos applikációt kapott. Az applikáció egyedi vásárlási élményt nyújt használóinak: a profilnak megfelelő üzletek és azok akcióinak, újdonságainak, híreinek megjelenítése, hasonló, de addig a vásárló által nem látogatott boltok bemutatása, információk az éppen ott és akkor zajló eseményekről. Minden üzletben elhelyeztek egy jeladót, a telefon ezekkel bluetooth rendszeren keresztül kommunikál.

Walkonomics (zöld gyalogos navigáció)

Okostelefon applikáció, amely segít a felhasználónak kiválasztani a legzöldebb utat a kiindulási és célállomás között. A felhasználó egy csuszka segítségével választhat a leggyorsabb útvonal és a legzöldebb környezet között. Jelenleg hét város vesz részt a programban. Az applikáció az önkormányzatok nyílt adatbázisai, légifotók és az OpenStreetmap segítségével ad útvonaljavaslatokat. A fejlesztés a gyalogos közlekedés új dimenzióját nyitja meg a felhasználók számára, és támpontot adhat a városok zöld tengelyeinek és folyosóinak tervezéséhez is.