Kapcsolódó alrendszer

Okos életkörülmények

Kiotói MI idegenvezető

A kiotói ENA egy mesterséges intelligencia álltal vezérelt városi idegenvezető chatbot. ENA a helyi adatok segítségével megadhatja a helyes utazási információkat Kiotóban és környékén. Naprakész információi vannak a helyi látnivalókról, éttermekről, boltokról, közlekedési menetrendekről. Az adatokat térképesen is meg tudja jeleníteni.

Vad terek gyermekeknek Rotterdamban

Rotterdamot 2006-ban a legkevésbé vonzó városnak választották a gyermekek felnőtté válásához. Azóta a város vezetése több mint 15 millió eurót költött a közterületek, a lakhatás és a biztonságos közlekedési útvonalak fejlesztésére, hogy gyermekbarát várost hozzanak létre.  A 'Natuurspeeltuin de Speeldernis' városi parkot átalakították természetközeli játszótérré, ahol búvóhelyet készíthetnek, tüzet rakhatnak, tutajozhatnak és sátorozhatnak a fiatal városlakók. Ez a játszótér évente 35.000 látogatót vonz.

Tirana a gyermekbarát város

Albániában az emberek számára a legnagyobb értéket a gyermekek képviselik. Ezt a tényt figyelembe véve Tirana önkormányzata kiemelt témaként kezeli a jövő nemzedék fontosságát. Olyan projekteket hoztak létre, amelyek a gyermekek számára közvetlen betekintést nyújthatnak a város működésébe. Megalapították a gyermekek önkormányzatát, napi nyitvatartási időt szánnak külön a fiataloknak, és ebben az időben különböző osztályok jöhetnek, hogy beszélgethessenek a polgármesterrel vagy valamelyik önkormányzati vezetővel.

Reszponzív utcabútorok

A projekt digitális technológiával szűri a különböző fogyatékossággal élőket, és segíti őket könnyebben és biztonságosabban mozogni a városban. A vakok, gyengénlátók, siketek és hallássérültek egy weboldalon keresztül kiválaszthatják a kívánt szolgáltatásokat. A mobiltelefonok bluetooth érzékelője a megközelített utcabútorok érzékelőihez kapcsolódva aktiválja a korábban kiválasztott funkciókat, például hang és fényjel üzeneteket.

Strøget gyalogosbarát városrész

Az 1960-as évekre a megnövekedett autóforgalom miatt használhatatlanná váltak Koppenhága belső, szűk történelmi utcái. A városvezetés 1962-ben úgy döntött, kísérleti jelleggel lezárja a keleti városrészben a Frederiksberggade és Kongens Nytorv közötti utcák egy részét a gépjárműforgalom elől. A kétéves tesztperiódus annyira jól sikerült – tisztább levegő, csendesebb környék, autómentes, gyalogosbarát közlekedés, elégedett helyi lakosok és látogatók –, hogy a tesztidőszakot követően állandó jelleggel, további utcákat és tereket bevonva korlátozták a belvárosban az autóforgalmat.

Digitális Városkártya

Helsinki városa 2009 és 2012 között sikeresen tesztelte a digitális városkártya bevezetését. A kártyát közlekedési, egészségügyi és könyvtári szolgáltatások igénybevételénél lehetett használni, és NFC technológiával is ellátták. A tesztidőszak alatt azt is vizsgálták, mennyire zökkenőmentes a szolgáltatások igénybevételénél a különböző önkormányzati szervek közötti kommunikáció és adatszolgáltatás. A teszt sikeresen lezárult, azonban a város úgy látja, a mobil technológia hamarosan kiszorítja a kártyákat, így bevezetésére ebben a formában nem került sor.

Walk and feel Helsinki (digitálisan kijelölt városi turisztikai útvonalak)

2011 nyarán kísérletezett a város azzal, hogy digitálisan kijelölt turistaútvonalakat hozzon létre a városba látogató, elsősorban hajóval érkező turisták számára. A kiválasztott útvonalon az irányjelző táblákra jeladókat helyeztek, melyek segítségével az emberek mobil szolgáltatásokhoz jutottak. További kísérletként NFC-tageket és vonalkódokat helyeztek el az útvonal több pontján, melyek segítségével érdekes helyeket jelöltek meg, és információkat osztottak meg az arra járó turistákkal.

Interaktív hegymászás

Az applikáció segítségével turistatérképek tölthetők a telefonra, többféle útiterv ajánlással. Mérhető a sebesség, idő, magasság, illetve a telefon segítségével rögzíthető az útvonal. A felhasználók rögzíthetnek érdekességeket az egyes útvonalakra.

Személyre szabott múzeumi idegenvezetés (kutatási projekt)

A kutatás célja, hogy feltérképezze a turisták időtöltését és választásait, melyek alapján a múzeumok digitális élményeiket a látogatók igényeihez alakíthatják. A vizsgálat a résztvevők élményeinek minőségi mutatóira fókuszál. A múzeumok napjainkban igyekeznek minél több tartalmat mobiltelefonokra adaptálni, mely a leghatékonyabb eszköz a látogatók elérésére és a velük való kommunikációra. Hiányzik azonban az emberek visszajelzéseinek gyűjtése, értékelése.

Élő történelem Montreal városában

A Montréal en Histoires civil szervezet egy okostelefon alkalmazást tervezett, ami a város gazdag történelmi múltját mutatja be. Kiterjesztett valóság segítségével a felhasználók tucatnyi virtuális sétát tehetnek Montréal történelmi központjában. Valahányszor elsétálnak egy megjelölt érdekesség mellett, értesítés érkezik a telefonjukra vagy tabletjükre. A képernyőt a műemlékre irányítva videókat és hanganyagokat érnek el, melyek bemutatják, hogyan nézett ki az épület vagy a tér évszázadokkal korábban.