Kapcsolódó alrendszer

Okos közlekedés

Maas4EU

A MaaS4EU projekt számszerűsíthető bizonyítékokat, kereteket és eszközöket biztosít annak érdekében, hogy elhárítsák az akadályokat és lehetővé tegyék az Európai Unió együttműködő és összekapcsolt egységes szállítási piac létrehozását, mint szolgáltatási koncepciót. A kihívások kezelését négy szinten valósítják meg: az üzleti élet, a végfelhasználók, a technológia és a politika területén.

MyWay

A MyWay projekt egy európai közlekedési platform vizsgálatával, fejlesztésével és érvényesítésével foglalkozik. A projekt keretében kialakítják az infrastruktúrát és a felhőalapú szolgáltatásokat a közösség által nyújtott információgyűjtés és -feldolgozás támogatására. A cél az, hogy holisztikusan foglalkozzanak a kiegészítő, kapacitás-korlátozott közlekedési szolgáltatások hatékony és zökkenőmentes integrációjával és használatával a teljes városi közlekedési rendszeren belül. A platformot három városban vizsgálják a helyi felhasználók és érdekeltek bevonásával.

GATEway önvezető közlekedés

A GATEway egy a TRL - The Future Of Transport cég által vezetett, az Innovate UK és más ipari szereplők által közösen finanszírozott 8 millió fontos kutatási projekt, amelynek célja megismerni és leküzdeni az automatizált járművek városi környezetben történő megvalósításának technikai, jogi és társadalmi kihívásait. Greenwich-ben, az Egyesült Királyság egyik vezető okos városában műkodik a projekt, ahol kipróbálnak és validálnak egy sor különböző felhasználási lehetőséget az automatizált járművek számára, beleértve a vezető nélküli transzfereket és az automatizált városi szállításokat.

Kerékpárkölcsönző térkép

A kerékpárkölcsönző térképet Oliver O’Brien fejlesztette kerékpárfelhasználási adatok alapján. A térkép a világ több mint 100 városából származó kerékpármegosztó rendszerekhez kapcsolódó dokkolóhelyeket mutatja. Minden dokkoló állomás kör alakú; a mérete és színe attól függően változik, hogy az adott pillanatban mennyi kerékpár áll a dokkolóban. A térkép pár percenként frissül. A honlapon elérhető olyan opció, amely lejátssza az elmúlt 24 órában a kerékpárkölcsönzések dinamikáját.

Vélib' kerékpárkölcsönző rendszer

Vélib' egy önkiszolgáló kerékpárkölcsönző rendszer Párizsban, amely egész évben, a nap 24 órájában rendelkezésre áll a városban tartózkodók számára. A szolgáltatás 2007-ben indult, és azóta több mint 15000 kerékpár kölcsönözhető és 1200 kölcsönző állomás működik Párizs-szerte. A kölcsönzés első 30 perce ingyenes. A JCDecaux cég működteti a rendszert, a kerékpárokat pedig Magyarországon gyártották.

London közlekedési rendszerének menedzselése - TfL (Transport for London)

London közlekedési rendszere a világ egyik legokosabban menedzselt rendszere. A tömegközlekedési utazások közel 80%-át ‘Oyster card’-dal (okos közlekedési kártya) hajtják végre. Így lehetővé válik a TfL (Transport for London – London tömegközlekedési szolgáltatója) számára nagy mennyiségű utazási adat elemzése és felhasználása a közlekedési rendszer fejlesztésére. A TfL open data irányelvei alapján a városban már több mint kétszáz közlekedési alkalmazást fejlesztettek.

Autómentes élet projekt

Bécsben a tömegközlekedés részaránya 39%-os az összes közlekedési eszközhöz viszonyítva, ami az európai városok többségéhez mérten kimagasló arány.  A város első autómentes lakóövezetét még 1999-ben hozták létre, 244 lakással. A ‘model car-free housing project’ pilot célja, hogy alternatívát teremtsen a bécsi lakosoknak saját autó nélküli életre úgy, hogy az autóhasználat lehetősége ettől függetlenül megmaradjon. Az ilyen zónákban lakók vállalják, hogy saját autó helyett a mindennapi életben gyalog, tömegközlekedéssel vagy kerékpárral járnak.

MVV-App - utazástervező alkalmazás

Az MVV-App egy utazástervező alkalmazás, amelyet a Müncheni Közlekedési Szövetség (MVV) hozott létre. A korábbi MVV-internetes utazástervezőhöz hasonlóan a teljes busz- és vonathálózat gyorsan és megbízhatóan elérhető. Az útvonaltervező segít megtalálni a leggyorsabb kapcsolatot A-ból B-be. Először meg kell adni a megállóhely nevét, címét kezdő vagy célállomásként, de kiindulási pontként aktuális helyzetünket is bemérheti. A könnyebb használat érdekében elmenthetünk gyakran használt helyszíneket.

Rekola (kerékpármegosztó rendszer)

Kerékpármegosztó rendszer. Itt nincsenek állomások, illetve nem kell speciális kerékpárokat gyártatni. A rendszer lényege, hogy a szolgáltatás teljes egészében egy okostelefon alkalmazás segítségével működik, az információkat a kerékpárok hollétéről és állapotáról a felhasználók közössége adja meg okostelefonján keresztül. A kerékpár hátsó kereke le van zárva, ennek feloldása egy SMS-ben kapott kóddal történik, amit a rendszerben regisztrált felhasználó a kerékpár kódjának megadása után kap kézhez. Ezután szabadon használhatja a biciklit, legfeljebb három órán keresztül.